Zaloguj
Zaloguj
Szukaj
Szukaj
Dorota Wieczorek, 2019-02-18 12:17:48
STANDARDY POSTĘPOWANIA OPIEKUNA STAŻU W OŚRODKU STAŻOWYM POSIADAJĄCYM REKOMENDACJĘ DYREKTORA KRAJOWEGO BIURA DS. PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII DO PROWADZENIA STAŻY KLINICZNYCH W RAMACH SZKOLENIA W DZIEDZINIE UZALEŻNIEŃ
STANDARDY OGÓLNE
Opiekun stażu:
- aktywne dba o swój rozwój zawodowy (udział w konferencjach, szkoleniach, warsztatach, wykładach na temat pracy z osobami uzależnionymi i skutecznych metod terapii);
- aktywnie dzieli się posiadaną wiedzą i doświadczeniem;
- ocenia doświadczenie stażysty, wsłuchuje się w jego potrzeby oraz wspólnie ze stażystą ustala najlepsze możliwe rozwiązania uwzględniające potrzeby obu stron;
- wysłuchuje i omawia wątpliwości, pytania stażystów;
- przedstawia stażystę zespołowi ośrodka na początku stażu;
- podczas swojej nieobecności angażuje zespół do opieki nad stażystą tak, aby stażysta wiedział, do kogo może zwrócić się, gdy zaistnieje taka potrzeba;
- akceptuje prawo do popełniania błędów, niewiedzy (dla obu stron);
- dzieli się własnymi doświadczeniami zarówno pozytywnymi jak i negatywnymi (porażki i trudności terapeutyczne – wychodzenie z roli eksperta);
- na bieżąco omawia wykonane przez stażystę zadania i udziela informacji zwrotnych (w miarę możliwości bezpośrednio po różnych zajęciach, formach aktywności stażysty);
- motywuje stażystę do aktywności;
- dba by stażysta nie został sam z trudnymi emocjami, związanymi z przebiegiem stażu.
STANDARDY SZCZEGÓŁOWE
POCZĄTEK STAŻU
- Opiekun przedstawia stażyście niezbędne informacje związane z Ośrodkiem (jego funkcjonowaniem, specyfiką, np. regulaminy, zasady, programy, procedury).
- Opiekun przedstawia stażyście niezbędne szczegółowe informacje dotyczące przebiegu stażu (np. program, plan zadań, wytyczne do zaliczenia stażu, zadania do zrealizowania, harmonogram działań).
- Opiekun podczas pierwszego spotkania ze stażystą:
- przedstawia stażystę zespołowi ośrodka;
- oprowadza stażystę po Ośrodku;
- wyjaśnia wątpliwości i udziela odpowiedzi na dodatkowe pytania stażysty związane z odbywaniem stażu.
GŁÓWNA CZĘŚĆ STAŻU
- Opiekun umożliwia stażyście, adekwatnie do zakresu szkolenia, uczestnictwo (bierne lub aktywne) w jak największym spektrum oddziaływań terapeutycznych, takich jak:
- praca grupowa z pacjentem;
- praca indywidualna z pacjentem:
- przyjęcie pacjenta do placówki;
- wypełnienie dokumentacji medycznej;
- przeprowadzenie wywiadu wstępnego;
- tworzenie diagnozy problemowej;
- przeprowadzanie rozmów interwencyjnych, psychoedukacji i treningów zmiany zachowań;
- przygotowanie pacjenta do wyjścia z ośrodka;
- oddziaływania ukierunkowane na osoby bliskie pacjentowi (tam gdzie te oddziaływania są prowadzone);
- udział w zebraniu klinicznym.
- Opiekun weryfikuje realizację zadań przez stażystę i przekazuje mu informację zwrotną.
ZAKOŃCZENIE STAŻU
- Opiekun stażu organizuje spotkanie podsumowujące staż.
- Opiekun udziela informacji zwrotnej stażyście oraz prosi stażystę o udzielenie informacji zwrotnej na temat odbytego stażu.
- Opiekun prosi stażystę o dokonanie samooceny zasobów i ograniczeń.
- Zaliczając staż opiekun ocenia:
- przestrzeganie kodeksu etyki terapeuty uzależnień oraz podstawowych zasad i norm panujących w placówce
(2) poziom następujących umiejętności (dotyczy Modułu II):
- dla specjalisty psychoterapii uzależnień
- wyrażania akceptacji i szacunku dla podmiotowości pacjenta,
- nawiązywania, podtrzymywania i zakończenia relacji z pacjentem,
- przeprowadzania wywiadu wstępnego i diagnozy problemowej,
- prowadzenia terapii grupowej osób uzależnionych,
- prowadzenie oddziaływań ukierunkowanych na osoby bliskie pacjenta,
- udzielania porad, prowadzenia treningów zmiany zachowań, interwencji kryzysowej, psychoedukacji,
- pracy z głodem substancji, przymusem realizowania czynności kompulsywnych oraz nawrotami choroby,
- dla instruktora terapii uzależnień
- wyrażania akceptacji i szacunku dla podmiotowości pacjenta,
- nawiązywania, podtrzymywania i zakończenia relacji z pacjentem,
- udzielania porad, prowadzenia treningów zmiany zachowań, interwencji kryzysowej, psychoedukacji,
- pracy z głodem substancji, przymusem realizowania czynności kompulsywnych oraz nawrotami choroby.
Strona:
1