Strona z portalu

  Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii / Leczenie / Metody i strategie / Metody psychospołeczne / Zarządzanie przypadkiem
Zaloguj
Zaloguj
Szukaj
Szukaj
Którekolwiek ze słówWszystkie słowa
Telefony Zaufania
Narkomania
800 199 990
czynny codziennie
w godz. 16-21
Uzależnienia behawioralne
801 889 880
czynny codziennie
w godz. 17-22
Zarządzanie przypadkiem
Metoda zarządzania przypadkiem (z ang. case management) jest postrzegana jako jedna z ważniejszych innowacji na polu zdrowia psychicznego i opieki środowiskowej ostatnich dekad.

Początków tej metody można doszukiwać się w latach dwudziestych XX w., kiedy to Mary Richmond ukuła termin praca społeczna z przypadkiem (social casework) dla określenia działań mających na celu przystosowanie jednostki do jej otoczenia społecznego. Praca społeczna z przypadkiem to przede wszystkim koordynowanie świadczonych usług, dbałość o fundusze publiczne, opieka dla ubogich i chorych osób, wiara w godność klienta, oraz wzmacnianie populacji szczególnie narażonych na problemy.

Jednak najbardziej dynamiczny rozwój metody zarządzania przypadkiem związany był z procesem deinstytucjonalizacji opieki psychiatrycznej, co z kolei łączyło się z odejściem od długoterminowej opieki stacjonarnej do opieki środowiskowej i przeniesieniem opieki społecznej  z instytucji do lokalnych  społeczności.

Zarządzanie przypadkiem kładzie nacisk na identyfikację potrzeb klienta i możliwych sposobów zaspokojenia ich w oparciu o zasoby istniejące w środowisku. Case manager jest osobą, która nie tylko wspiera klienta na każdym etapie pomocy, ale jest odpowiedzialna za monitorowanie całego procesu.

Podstawowe zadania w pracy metodą zarządzania przypadkiem to:

1.      diagnoza - obejmuje zbieranie informacji dotyczących pilnych do rozwiązania  problemów klienta oraz analizowanie możliwości w oparciu o słabe i silne strony klienta, jego potrzeby;

2.      planowanie - polega na stworzeniu indywidualnego planu uwzględniającego w jaki sposób potrzeby klienta zostaną zaspokojone;

3.      łączenie - ułatwianie klientowi skorzystanie z różnego rodzaju dostępnych usług, adekwatnie do jego potrzeb;

4.      monitorowanie - stała ewaluacja postępu klienta;

5.      występowanie w interesie klienta - wspieranie klienta i całego procesu zmian.

W latach 80. w związku ze zmianami w postrzeganiu uzależnienia, problemami w dostarczaniu adekwatnej opieki, oraz presją na ograniczenie wydatków, zarządzanie przypadkiem znalazło zastosowanie w pracy z osobami uzależnionymi od substancji psychoaktywnych. Zidentyfikowano grupy osób uzależnionych, których potrzeby nie znajdowały zaspokojenia w tradycyjnej ofercie, a na które odpowiadał case managament, np.:

  • osoby zakażone HIV używające narkotyków w iniekcjach,
  • osoby ubogie i bezdomne,
  • osoby z zaburzeniami psychicznymi,
  • kobiety w ciąży,
  • osoby z problemami prawnymi.

Wielką zaletą zarządzania przypadkiem jest umożliwienie klientowi skorzystanie z usług świadczonych przez różnego typu instytucje. Zgodnie z tą metodą klient nie jest osobą bierną, pozbawioną wpływu lecz zaangażowaną w rozwiązywanie swoich problemów. Oczekuje się od niego aktywności, bazuje na jego mocnych stronach i zachęca do podejmowania odpowiedzialności. Klient jest ekspertem w zakresie własnych potrzeb i świata wartości.

Zarządzanie przypadkiem znajduje zastosowanie na różnych etapach pracy z klientem, który planuje podjąć leczenie:

  • na etapie poszukiwania klientów - case manager wykazuje aktywność poszukując ich w ich własnym środowisku;
  • w okresie poprzedzającym leczenie - pomaga w redukowaniu barier zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych utrudniających podjęcie leczenia;
  • w trakcie leczenia - pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów przeszkadzających w leczeniu;
  • po zakończeniu leczenia - otacza klienta wsparciem postrehabilitacyjnym (poszukiwanie pracy, mieszkania itp.).

Zarządzanie przypadkiem to metoda, która w Stanach Zjednoczonych i w wielu krajach europejskich, między innymi w Niemczech jest postrzegana jako istotny element, będący dopełnieniem oferty kierowanej do osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych.

Opracowano na podstawie artykułu Katarzyny Dąbrowskiej (w trakcie publikacji).

Strona: 1 
CINN
Kalendarium
O narkotykach i narkomanii
Projekt Transition Facility PL2006/018-180.05.04
"Wsparcie regionalnych i lokalnych społeczności
w przeciwdziałaniu narkomanii na poziomie lokalnym
- kontynuacja"
© Krajowe Biuro Do Spraw
Przeciwdziałania Narkomanii