Strona z portalu

  Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii / Leczenie / Metody i strategie / Metody psychospołeczne / Psychoterapia behawioralno - poznawcza
Zaloguj
Zaloguj
Szukaj
Szukaj
Którekolwiek ze słówWszystkie słowa
Telefony Zaufania
Narkomania
800 199 990
czynny codziennie
w godz. 16-21
Uzależnienia behawioralne
801 889 880
czynny codziennie
w godz. 17-22
Psychoterapia behawioralno-poznawcza
Terapie behawioralno – poznawcze są skuteczne w leczeniu wielu zaburzeń jak: depresje, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania, uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Często są łączone z farmakoterapią.

Teorie społecznego uczenia się wywarły ogromny wpływ na rozwój behawioralno-poznawczych modeli uzależnienia. Do najbardziej znanych teorii społecznego uczenia się należą teorie Dollarda i Millera, Akers`a, Rotter`a oraz A. Bandury.

Zgodnie z ich założeniami:

  • Używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież jest społecznie wyuczonym zachowaniem;
  • Kształtuje się i utrwala na skutek modelowania, czyli obserwacji i naśladowania osób ważnych i atrakcyjnych: rodziców, rówieśników, postaci kultury masowej;
  • Sięganiu po substancje psychoaktywne sprzyjają pozytywne oczekiwania dotyczące działania tych środków i własnej skuteczności w radzeniu sobie w różnych sytuacjach.

Zastosowanie w profilaktyce:

  • Edukacja rówieśnicza (kształcenie liderów młodzieżowych);
  • Rozwijanie umiejętności wychowawczych (treningi dla rodziców);
  • Rozpowszechnianie wiedzy;

Zastosowanie w leczeniu i rehabilitacji:

  • Społeczność terapeutyczna (modelowanie zachowań);
  • Grupy samopomocowe (modelowanie zachowań);
  • Rozwijanie umiejętności psychospołecznych (warsztaty).

 

Modele poznawcze (Ellis, 1973, Beck, 1976) zakładają, że:

  • Większość zakłóceń powstaje na podstawie błędnych treści poznawczych i/lub błędnego poznawczego przetwarzania;
  • Kluczowe znaczenie ma rozpoznanie i zmiana schematów poznawczych podtrzymujących uzależnienie oraz motywowanie do zmiany zachowania.

Główny sposób postępowania:

1. Identyfikacja i modyfikacja irracjonalnych/nieprzystosowawczych przekonań i myśli

2. Uczenie się nowych wzorów reakcji emocjonalnych i zachowania poprzez:

  • Modelowanie,
  • Treningi asertywności,
  • Treningi umiejętności społecznych,
  • Treningi konstruktywnych zachowań,
  • Biblioterapię,
  • Zadania domowe.

 

Model poznawczo - behawioralny nawrotu choroby (Marlatt, Gordon)

Założenia:

  • Zachowania związane z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych to wyuczone niedostosowawcze zachowania ("złe nawyki");
  • Stres jest istotnym czynnikiem ryzyka w nadużywaniu substancji psychoaktywnych, uzależnieniu i nawrotach choroby.

W nawrocie najważniejsze procesy to:

  • poczucie własnej skuteczności (im niższe tym większe prawdopodobieństwo nawrotu);
  • oczekiwania co do pozytywnych efektów używania substancji (im wyższe tym większe prawdopodobieństwo nawrotu);
  • wewnętrzna atrybucja przyczyn (przypisywanie sobie trwałych ogólnych cech osobistych uniemożliwiających poradzenie sobie z sytuacją np.: nie mam silnej woli, jestem narkomanem, także zwiększa prawdopodobieństwo kontynuowania zażywania i trwanie w nawrocie).

Treningi zapobiegania nawrotom choroby są zatem ukierunkowane na:

  • Wzmocnienie poczucia własnej skuteczności,
  • Weryfikację oczekiwań względem używania substancji,
  • Zmianę atrybucji przyczyn nawrotu.

Treningi nawrotów choroby powinny stanowić standardową procedurę w procesie leczenia uzależnienia.

Źródło:

Bogusława Bukowska "Psychologiczne mechanizmy uzależnienia – przegląd teorii i modeli".

Strona: 1 
CINN
Kalendarium
O narkotykach i narkomanii
Projekt Transition Facility PL2006/018-180.05.04
"Wsparcie regionalnych i lokalnych społeczności
w przeciwdziałaniu narkomanii na poziomie lokalnym
- kontynuacja"
© Krajowe Biuro Do Spraw
Przeciwdziałania Narkomanii