Teorie społecznego uczenia się wywarły ogromny wpływ na rozwój behawioralno-poznawczych modeli uzależnienia. Do najbardziej znanych teorii społecznego uczenia się należą teorie Dollarda i Millera, Akers`a, Rotter`a oraz A. Bandury.
Zgodnie z ich założeniami:
- Używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież jest społecznie wyuczonym zachowaniem;
- Kształtuje się i utrwala na skutek modelowania, czyli obserwacji i naśladowania osób ważnych i atrakcyjnych: rodziców, rówieśników, postaci kultury masowej;
- Sięganiu po substancje psychoaktywne sprzyjają pozytywne oczekiwania dotyczące działania tych środków i własnej skuteczności w radzeniu sobie w różnych sytuacjach.
Zastosowanie w profilaktyce:
- Edukacja rówieśnicza (kształcenie liderów młodzieżowych);
- Rozwijanie umiejętności wychowawczych (treningi dla rodziców);
- Rozpowszechnianie wiedzy;
Zastosowanie w leczeniu i rehabilitacji:
- Społeczność terapeutyczna (modelowanie zachowań);
- Grupy samopomocowe (modelowanie zachowań);
- Rozwijanie umiejętności psychospołecznych (warsztaty).
Modele poznawcze (Ellis, 1973, Beck, 1976) zakładają, że:
- Większość zakłóceń powstaje na podstawie błędnych treści poznawczych i/lub błędnego poznawczego przetwarzania;
- Kluczowe znaczenie ma rozpoznanie i zmiana schematów poznawczych podtrzymujących uzależnienie oraz motywowanie do zmiany zachowania.
Główny sposób postępowania:
1. Identyfikacja i modyfikacja irracjonalnych/nieprzystosowawczych przekonań i myśli
2. Uczenie się nowych wzorów reakcji emocjonalnych i zachowania poprzez:
- Modelowanie,
- Treningi asertywności,
- Treningi umiejętności społecznych,
- Treningi konstruktywnych zachowań,
- Biblioterapię,
- Zadania domowe.
Model poznawczo - behawioralny nawrotu choroby (Marlatt, Gordon)
Założenia:
- Zachowania związane z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych to wyuczone niedostosowawcze zachowania ("złe nawyki");
- Stres jest istotnym czynnikiem ryzyka w nadużywaniu substancji psychoaktywnych, uzależnieniu i nawrotach choroby.
W nawrocie najważniejsze procesy to:
- poczucie własnej skuteczności (im niższe tym większe prawdopodobieństwo nawrotu);
- oczekiwania co do pozytywnych efektów używania substancji (im wyższe tym większe prawdopodobieństwo nawrotu);
- wewnętrzna atrybucja przyczyn (przypisywanie sobie trwałych ogólnych cech osobistych uniemożliwiających poradzenie sobie z sytuacją np.: nie mam silnej woli, jestem narkomanem, także zwiększa prawdopodobieństwo kontynuowania zażywania i trwanie w nawrocie).
Treningi zapobiegania nawrotom choroby są zatem ukierunkowane na:
- Wzmocnienie poczucia własnej skuteczności,
- Weryfikację oczekiwań względem używania substancji,
- Zmianę atrybucji przyczyn nawrotu.
Treningi nawrotów choroby powinny stanowić standardową procedurę w procesie leczenia uzależnienia.
Źródło:
Bogusława Bukowska "Psychologiczne mechanizmy uzależnienia – przegląd teorii i modeli".